środa, 19 czerwca 2013

Pierwszy chleb na zakwasie

Długo zabierałam się do zrobienia zakwasu chlebowego. W końcu zebrałam się i jest. Jest również chleb. Ten smak... Nie da się tego opisać. Podobny chleb jadłam w dzieciństwie. Wbrew pozorom, wykonanie zakwasu nie jest, aż tak bardzo skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Z chlebem jest podobnie. W zasadzie robi się sam. A jaka satysfakcja. I co ważne, utrzymuje świeżość, przez kilka dni. Polecam gorąco!

200g zakwasu żytniego*,
0,5kg mąki pszennej chlebowej,
320g wody,
1,5 łyżeczki soli,
1 łyżeczka miodu lub cukru,

Zakwas z wodą i cukrem mieszam. Dodaję pozostałe składniki. Wyrabiam dokładanie. Ciasto wychodzi rzadkie. Odstawiam w misce na 2 godziny w ciepłe miejsce. Po godzinie ciasto mieszam. Po kolejnej godzinie znowu mieszam. Przekładam do formy wysmarowanej masłem i posypanej otrębami. Odstawiam na 4-5 godzin. U mnie rosło całą noc.  

Ku mojemu zdziwieniu, chleb po kilku godzinach urósł (do końca nie wierzyłam w skuteczność mojego zakwasu).


Po tym czasie piekę w nagrzanym do 230°C piekarniku ok. 45 minut. Upieczony chleb po postukaniu od spodu powinien wydać głuchy dźwięk. Studzę na kratce.
Smacznego!



* Przepisów na zakwas w sieci jest mnóstwo ja korzystałam z tego klik. Natomiast inspiracją do upieczenia chleba był ten przepis klik.

8 komentarzy:

  1. Mmm, uwielbiam taki domowy chlebek :) Muszę zrobić niedugo !

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja już od 2 lat nie kupuję chleba. Pieczemy sami. Zamiast cukru używamy słodu. Chleb na zakwasie ma wiele zalet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam słodu, dlatego cukier.

      Usuń
  3. o ja też robię, robię i coś zrobić nie mogę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Swojski chlebek, aż mi zapachniało :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda smakowicie i musi obłędnie smakować...

    OdpowiedzUsuń
  6. ale wyglada! musze zrobic też taki :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas:)
Zapraszam ponownie;)