piątek, 21 grudnia 2012

Szybkie miękkie pierniczki

 
















Według mnie najlepszy przepis ze wszystkich wypróbowanych. Wprawdzie smakują inaczej od staropolskiego piernika dojrzewającego, ale gdy już czasu brak, ten przepis jest niezawodny. Ciasto świetnie się wałkuje. Łatwo wycina się różne kształty. Dla mnie rewelacja!
Pierniczki są naprawdę miękkie i przepyszne. Polecam!

550g mąki pszennej (oraz dodatkowo do podsypania),
100g miodu,
150g gęstej śmietany,
150g roztopionego masła,
100g cukru pudru,
2 łyżeczki sody oczyszczonej,
2-3 łyżeczki kakao,
50g przyprawy do pierników

Wszystkie składniki wyrabiam na jednolitą masę. Wałkuję na podsypanym mąką blacie. Najlepiej na grubość 0,7-1cm. Wycinam foremkami różne kształty. Układam na formie wyłożonej papierem do pieczenia. Następnie piekę 10-12 minut w nagrzanym do 180° C piekarniku. Ważne, aby pierniczki nie zrumieniły się zbytnio, bo wówczas mogą stwardnieć.
Po wystudzeniu dekoruję polewą czekoladową bądź lukrem.

Przepis na lukier: szklanka cukru pudru, łyżka soku z cytryny i 2 łyżki wrzątku mieszam energicznie do uzyskania żądanej konsystencji (ewentualnie dodać odrobinę wody lub cukru).

Przepis na polewę czekoladową: po 70g gorzkiej i 70g mlecznej czekolady, 1,5 łyżki masła umieścić w miseczce nad garnkiem z wrzątkiem (cały czas na małym ogniu). Mieszać delikatnie do uzyskania gładkiej polewy.


Smacznego!

P.S. Pierniczki przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku.  


Zapraszam  do zaglądania na profil facebookowy mojego bloga kulinarnego Saganek. Tam znajdziecie dużo ciekawych propozycji na proste i pyszne potrawy. 

https://www.facebook.com/pages/Saganek-moje-kulinarne-wariacje/340743549389107?ref=tn_tnmnhttp://

15 komentarzy:

  1. Fajny przepis :) Zawsze się zastanawiam - czy można takie rzeczy piec bez papieru do pieczenia ? Po prostu na blaszce ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nasmarujesz masłem i posypiesz bułką tartą albo kaszą manną to powinno być OK, ale ja wolę na papierze, bo mniej roboty jest i mniej szorowania:) Poza tym nie muszę się martwić, że bułka przypiecze się zbytnio. Choć przy niektórych wypiekach lepiej piec na mannie albo bułce tartej, bo np. ciasto karpatkowe po upieczeniu nie chce odkleić się od papieru.

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź :))

      Usuń
  2. a można bez kakao ? dobre sa wtedy ?
    ta smietana to jaka najlepsza? :D prosze o szczegóły bo pisze liste zakupow dla męża :D ile wychodzi pierniczków ?? :D
    będe robic jutroooo :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie może być bez kakao:) Ja dodaję, żeby były ciemniejsze. Śmietana zwykła 12-18%. Pierniczków wychodzi 2-3 blachy takie z piekarnika. Ile sztuk dokładnie nie wiem, bo nie zdążyłam policzyć, wiele sztuk zniknęło tuż po upieczeniu...;D

      Usuń
    2. super, super, tak więc może i młode zje ( chociaz ten miód mnie odstrasza.. )
      :D

      Usuń
    3. Możesz dać sztuczny. Będą jeszcze bardziej miękkie. On chyba nie uczula, ale nie jestem pewna.
      :D

      Usuń
    4. kolejne świeta a ja powracam TU :D

      Usuń
    5. Bardzo mi miło :)))

      Usuń
  3. Kuszą mnie pierniki ale chyba juz sie nie wyrobię. A może :) Zobaczymy

    OdpowiedzUsuń
  4. ja wlasnie jestem w trakcie piernikow, ale juz z innego przepisu... ;/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta, przechowywać chyba pod kłodką ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I koniecznie poza zasięgiem wzroku;)

      Usuń
  6. tyle przepisów na pierniki ile mam na świecie... :D a każde dobre!

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam pierniczki.:D
    Tak pysznie wyglądają na tym talerzyku.. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas:)
Zapraszam ponownie;)